in

Nyaraljunk a Szlovén tengerparton!

Szlovénia alapvetően a hegyeiről, barlangjairól híres, de képzeld el, van itt egy picike, de annál szebb tengerpart is. Most ismerjük meg a Szlovén tengerpart legjobb strandjai, kihagyhatatlan látnivalóit.

Hogyan érem el a Szlovén tengerpartot? 🛣

A Szlovén tengerpart autóval könnyen megközelíthető. Magyarország irányából az M7-es autópályán haladunk majdnem teljesen a horvát határig. Letenye előtt lesz egy leágazás Szlovénia irányába. Az M70-es autóúton haladunk, míg el nem érjük Pince települést. Mivel Szlovénia a schengeni határ része, így nincs határellenőrzés. Szlovéniában matricát fizetési rendszer van. 15 euró a heti, 30 euró a havi matrica melyet, csak online itt tudunk megvenni. A szlovén A5-os autópályán érkezünk meg Szlovéniába, mely Mariborba tart. Maribornál hajtunk rá az A1-es autópályára, ami pontosan Koperig vezet. Ha elértük Maribort, semmi mást nem kell tennünk, mint egyenesen haladunk Koperig. Attól függően mi a végső úticél, Kopernél hagyjuk el az autópályát, vagy tovább vezetünk Izoláig vagy Piranig. Budapesttől számítva 570 kilométer a távolság, amit jó 5 óra alatt tudunk megtenni. A szlovén határtól körülbelül 320 kilométer van még hátra.

A csodálatos Szlovén tengerpart
Előtérben a Szlovén tengerpart, háttérben pedig már Olaszország látszódik

A Szlovén tengerpart északi irányban Trieszttel van összekötve, majd innen indul az olasz A4-es autópálya, mely Velencébe, Milánóba visz tovább. Déli irányban a horvátországi Umaggal van összeköttetése, itt pedig a horvát A9-es autópályán, Pulába utazhatunk tovább. Amerről jöttünk Ljubljana, pedig a szintén horvátországi Zágrábbal és az osztrák Villachal van autópálya kapcsolata.

Piran

Piran egy elbűvölően szép, kisváros a Szlovén tengerparton. Kellemes, napos tereivel, mediterrán sikátoraival és pörgő mindennapjaival bárkit elvarázsol. Piran szexepilje, hogy nincs teljesen kitiltva az óvárosból a gépjármű forgalom, így legalább annyira lüktet Piranban az élet, mint amennyire megnyugtat.

Piran óvárosa a Szlovén tengerparton
Piran óvárosa egy kis félszigeten található

Pirant a Római Birodalom alapította. Egy kis támaszpontot alakítottak ki a félszigeten. Felvirágzását az itt termelt só és olíva pörgette fel. Mindkét nyersanyag aranyárban volt a középkorban. A sóval a húst tartósították, olajjal pedig világítottak. A 10. századtól Piran a Velencei Köztársasággal kereskedett – a velencei flottának mindkét erőforrásra szüksége volt – s mivel az olaszoknak erősebb hadseregük volt, így a Velencei Köztársaság szépen magához csatolta Pirant. Közel 600 évig volt Piran velencei uralom alatt. Az olaszok teljesen a maguk ízlésük szerint építették át Pirant: hatalmas várfallal vették körbe az óvárost és a legmagasabb domb tetejére egy harangozó őrtornyot építettek. A Szent György templom harangtornya, a velencei Szent Márk templom kicsinyített mása. A Velencei Birodalom után, Piran az Osztrák-Magyar Monarchia része lett. Mivel Piran egy előrenyúló félsziget csúcsán helyezkedik el, így megmenekült attól, hogy hadi- kereskedelmi központ legyen. Koper sokkal mélyebben benyúlik a szárazföldre, így Koper lett az Osztrák-Magyar Monarchia egyik legjelentősebb kereskedővárosa,

Piran óvárosa pedig épségben megmaradt. 👌☺

Piran főtere a Szlovén tengerparton
A Főtér helyén eredetileg hajókikötő volt

Giuseppe Tartiniről – olasz származású hegedűművészről – kapta a Főtér a nevét. A Tartini teret három oldalról, színes barokk paloták fogják közre, s a tér a tenger felé nyitott. Ez nem mindig volt így, hiszen a 19. századig egy kikötő volt a Főtér helyén. A város terjeszkedésével, feltöltötték a kikötőt és egy olasz nemes után nevezték el.

Modern tengerparti apartman a Szlovén tengerparton
Közvetlen tengerparti, modern apartmanokat bérelhetünk

Piran óvárosában a Punta Apartmentsben (további képek ITT) érdemes szállást foglalni. Piran óvárosában nagyon drága minden szálláslehetőség, Mi is egészen véletlenül találtunk rá.

Tengerparti családos apartman Piran óvárosában
Kényelmes szálláslehetőség akár 2 fő részére, vagy egy egész családnak is

Piran óvárosának a legvégén járunk, majdnem a világítótoronynál. Itt egy teljesen újépítésű társasház található, ahol 2, 4, 6 fős apartmanokat bérelhetünk. Modern, jól felszerelt mindegyik apartman. Teljesen a tengerparton vagyunk. Csak kilépünk az apartmanból és azonnal csobbanhatunk a türkizkék tengerben. 2024-ben 48e Ft 2 főre, 53e Ft 4 főre tavasszal, ősszel; 53e Ft 2 főre, 62e Ft 4 főre nyáron (itt további 10%-os Genius kedvezmény is elérhető). Képek, szállásfoglalás >>

Piran városfalai Szlovéniában háttérben a Szent György templommal
Piran várfalait és a Szent György templomot feltétlenül nézzük meg

Visszatérve Piran látnivalóihoz, a város fölé emelkedő Szent György templomhoz szinte a város bármely részéről eljuthatunk. A templomhoz tartozó harangtorony a velencei Szent Márk templom kicsinyített mása. Ha napos időben érkezünk, mindenképpen menjünk fel torony tetejére, hiszen szép kilátás nyílik mind a szlovén, mind a horvát, mind az olasz tengerpartra. A templomtorony megmászásán túl, az egykori várfalak, ami kötelező látnivaló a Szlovén tengerparton. A velencei-török háborúk folyamán, erős várfalat emeltek Piran köré. Ahogy a törökvész elmúlt, visszabontották a várfalat és felhasználták a nyersanyagot a város továbbépítéséhez. A várfal 99%-át elbontották. Csak a város mögötti dombon látható az eredeti várfalból 3 pillér.

Portoroz

Portoroz a port vagyis a kikötő szó után kapta a nevét. Mivel egy védett öbölről van szó, a velencei időkben, ebben az öbölben várakoztak a kereskedelmi- és hadi hajók.

Portoroz és a Kempinski Palace Szlovéniában

Igazi fejlődésnek csak az Osztrák-Magyar Monarchia idején indult. 🥂🏨

Ekkor épült a Kempinski Palace, majd körülötte elkezdtek szaporodni, az osztrák villák. Ma Portoroz egy önálló településnek számít, de valójában teljesen összenőtt Pirannal. Portorozra a jól felszerelt apartmanok, szállodák, az igényes tengerparti bárok, strandok és minden olyan tevékenység a jellemző, amitől jól érzed magad. Ha kedved van hozzá, még kaszinóba is elmehetsz. Amikor a portorozi Obala sétányon sétálunk, kicsit olyan érzésünk van, mintha egy kicsi Monacóba érkeztünk volna.

Fürödjünk a Szlovén tengerparton Portorozban
Portorozban találjuk a legjobb strandot az egész Szlovén tengerparton

Portoroz további különlegessége a többi szlovén tengerparti stranddal szemben, hogy itt tiszta vizű, finom homokos tengerpart található. A parton előre telepített napágyak várják aznapi gazdájukat, a háttérben pedig a tengerparti bárokban koktélozhatunk. Itt Portorozon éjjel-nappal megy az élet. Sok szórakozóhelyen hajnalig tart a buli. Ha szeretjük az életet és a Szlovén tengerparton nyaralnánk, csakis itt Portorozon foglaljunk szállást!

Kényelmes hotel, korrekt áron!

Most lássunk olyan hotelt, mely minden évszakban kiváló választás, kényelmes, és innen még gyalogosan is besétálhatunk Piran óvárosába.

Kiváló árakkal rendelkező wellness hotel a Szlovén tengerparton
Kényelmes, korrekt árú hotel Portorozban

A Mirna Hotel (további képek ITT) a portorozi tengerpart északi felén, az Admiral Casinó mellett fekszik. Ez egy 4 csillagos minősítésű, wellness hotel. Egy közepes méretű kültéri medencével rendelkezik a hotel, továbbá nagy beltéri medencével, jakuzzival, szaunával, masszázzsal, edzőteremmel, relaxáló szobával. A hotel több másik hotellel is kapcsolatban van, így a tengerparton saját strandunk lesz.

Kényelmes hotel Portoroz tengerpartján
A beltéri wellness miatt tavasszal, ősszel és télen is kényelmesen pihenhetünk

A tengerpart 100 méterre esik innen, Piran óvárosát az 1-es busszal, vagy egy hosszú tengerparti sétával érjük el. Wellness szolgáltatásai miatt a Mirna Hotel tavasszal, ősszel, sőt még télen is kiváló választás. Ez a legjobb ár/érték arányú wellness hotel Portorozon. 2024-ban tavasszal / ősszel 32e Ft-tól reggelivel, nyáron 39e Ft-tól reggelivel. Képek, szállásfoglalás >>

Ankaran

Tulajdonképpen Ankarannal indul a Szlovén tengerpart. Ez egy apró tengerparti település. Teljesen új építésű városkártól van szó, ezért nincs olyan tradicionális óvárosi része, mint mondjuk Pirannak vagy Kopernek. Hogy valamennyi középkori hangulat legyen, minden évben megrendezik a Középkori Vásárt, ahol korhű ruhákba öltözve mutatják be, hogy működött egy kovács- vagy egy fazekas műhely a középkorban.

Ankaran Szlovénia
Ankarannak is nagyon szép, jól felszerelt tengerpartja van

Ankarannak nagy kiterjedésű üdülőövezete van, ahol apartmanokat bérelhetünk, illetve 3-4 csillagos kempingekben lakókocsi, sátor helyet, komplett mobilházat bérelhetünk. Ankaranból az olaszországi Triesztbe vagy Koperbe tudunk átmenni kirándulni.

3 csillagos hotel a Szlovén tengerparton a Rezidenca Ortus
A tengerpart közelében egy 3 csillagos, családi hotelben lesz a szállásunk

Ankaranban a Rezidenca Ortus (további képek ITT), ami közkedvelt szálláshely a magyar utasok körében. Ez egy 3 csillagos, nagyon tiszta, családi hotel. Ízléses skandináv stílusú a hotel berendezése. Standard, superior fokozatú szobákat, lakosztályt és apartmant bérelhetünk.

Tiszta, igényes kutyabarát szobákat bérelhetünk Ankaranban
Skandináv stílusú szobákat bérelhetünk, sőt ide a kutyusunk is magunkkal hozhatjuk

A hotel további különlegessége, hogy egy futurisztikus sószobával rendelkezik, így teljesen áttisztíthatjuk a tüdőnket, ha itt foglalunk szállást. A tengerpart 5 perces sétára esik innen. A tengerparton van külön kutyás rész is, és a hotel is szívesen látja a kutyusunk. A foglalásunk a bőséges svédasztalos reggelit tartalmazza, a tengerparton pedig kényelmesen megebédelhetünk, vacsorázhatunk. A Rezidenca Ortus kiváló választás, ha pár napot kényelmesen Ankaranban töltenénk. 2024-ben 27e Ft tavasszal / ősszel, 39e Ft nyáron reggelivel (itt további 8%-os Genius kedvezmény is elérhető). Képek, szállásfoglalás >>

Koper

Koper óvárosa legalább olyan szép, mint Pirané. Az óváros magját – ugyanúgy mint Piran esetében – a Velencei Köztársaság alakította ki, így itt is sok-sok reneszánsz és barokk palota található. Az egyik legszebb épület, nem más mint a Loggia. A velencei időkben itt lakott a helyi Dózse. Ma Koper egy hatalmas tengeri kikötő. Ami nagyon szokatlan az adriai városokhoz képest, hogy Koper óvárosában szinte végig autóforgalom van. Csupán a főtér – Titó tér – a főutca és egy-két sikátorból van kitiltva a gépkocsi forgalom. Ez nem mindig volt így, hiszen az eredeti Koper egy pici sziget volt, melyet a görögök Aegida, a rómaiak Capris, a bizánciak pedig Justinopoli néven ismertek.

A Szlovén tengerpart kereskedelmi központja Koper
Koper óvárosa minden évszakban nagyon szép

A középkorban a Szlovén tengerparton Koper volt a domináns kereskedő város. Sokat üzleteltek a Velencei Köztársasággal, majd Velencének szüksége volt a koperi nyersanyagokra, így elfoglalták. Koper igazi veszte a velencei idők után következett, amikor az Osztrák-Magyar Monarchiához került a Szlovén tengerpart. Feltöltötték a sziget és a szárazföld közötti tengeri csatornát, s Koper lett a Monarchia egyik legnagyobb tengeri kikötője. A megállapodás szerint Koper lett az osztrák, míg Rijeka a magyar kikötő. Koper ma is fontos tengeri kikötőváros. Nemcsak az Osztrák-Magyar Monarchia idején, de ma is van magyar érdekeltség a kikötővárosban. Ipari kinézete miatt, elsősorban Koper óvárosa érdekesség. Szállást inkább Piranon, Portorozban vagy Izolán érdemes foglalni.

Kutyával a Szlovén tengerparton 🥎🐕

A Szlovén tengerpart és úgy ám-blokk Szlovénia nagyon jó kutyás úticél. A tengerpart jelentős része – Izola és Piran között – egy dombos terület, ahol szőlő- olíva ültetvények vannak, a tenger irányába pedig sűrű erdő és sziklás tengerpart. Itt például jó nagyot kirándulhatunk akár a kutyusunkkal is, és több helyen le tudunk mászni a tengerpartra. A Strunjan-félszigeten elég meredek a tengerpart előtti szakasz. Akár olyan tengerpartra is lemászhatunk, ahol csak mi leszünk (Strunjanski križtől tudunk lemászni a Mesečev zaliv-öbölbe). Ha kutyussal nyaralunk, a Piran város északi részén található strandon fürödhetünk, úgy ha a kutyusunk kint hagyjuk a parton. Ha ténylegesen a kutyánkkal együtt fürödnénk, Izolán és Kopernél van kutyás strand (ITT és ITT). A városokba és sok étterembe be lehet menni kutyával együtt is, egyedül a múzeumokat kell mellőznünk.

Izola

Izola Koper és Piran között fekszik félúton. Izolát kevesen ismerik, de

egy nagyon hangulatos, igazi romantikus kikötővárosról van szó. 🥰

A latin sziget szóból ered a város neve, melyből arra következtethetünk, hogy Koperhez hasonlóan, eredetileg Izola is egy kis szigeten helyezkedett el. Ugyan Izola egy nagyon régi gyökerekkel rendelkező település, mégis az óváros jelentős része a Velencei Köztársaság végén és az Osztrák-Magyar Monarchia idején épült fel. Ennek köszönhetően jónéhány sikátor kacskaringózik az óvárosban, melyeket reneszánsz paloták fognak közre, de mégis az osztrák szecessziós paloták határozzák meg inkább Izola kinézetét. Egy kellemes, rövid sétával végigjárható Izola óvárosa, majd nézzük meg a tengerparti sétányt és a kikötőt is.

Izola települése a Szlovén tengerparton
Izola egy picike, romantikus kikötőváros

Izola egy olyan különös település a Szlovén tengerparton, ahol egy romantikus óvárosban foglalhatunk szállást és a legközelebbi strandot, gyalogosan is könnyen elérhetjük. Ha kisétálunk Izola óvárosából egy kis parkon kell átmennünk, utána kiérkezünk a Plaža Izola, vagyis városi strandra. Ez egy részben betonozott, részben sziklás strand. Több büfé fagyizó van a parton, ahol egy kis hűsítőt bekaphatunk.

Olcsó apartman Izolán a Szlovén tengerparton
Ez az egyik legjobb ár-érték arányú szállás Izolán

A csodaszép és barátságos Izolán, a Nardin apartmanok (további képek ITT), ami kiváló ár-érték arányú szálláslehetőség. Itt több 2-3 fős kis stúdió, és több 4-5 fős, nagy családi apartman közül tudunk válogatni. Annyi lakás van, hogy összesen 34 fő szállásolható el egyszerre.

Családi apartman az óváros és a strand szomszédságában
Könnyen elérhető innen a strand és Izola óvárosa is

Néhány lakás kicsit egyszerűbben van berendezve, viszont mindegyik új, modern bútorzattal rendelkezik. Ami még jó, hogy a tulajdonos megoldja a parkolást a szomszéd utcában, nekünk csak pihennünk kell. 2024-ben 35e Ft 2 főre, 46e Ft 4 főre naponta. Képek, szállásfoglalás >>

Kerékpározzunk a Szlovén tengerparton 🚴‍♂️

Mivel egy dombos, tengerparti területen járunk, nincs is egészségesebb, mintha a környék felfedezését egy kis testedzéssel összekötjük. Az előzőekben írunk már arról, hogy nagyjából 30 kilométer a Szlovén tengerpart, így könnyen áttekerhetünk, vagy akár át is futhatunk az egyes városok között. A városok között több helyen van kerékpárút és – mondjuk a Strunjan-félszigeten – annyira kicsi a gépjármű forgalom, hogy az úttesten is biztonságosan biciklizhetünk. A Piran-Portoroz szakaszon vagy 5 helyen lehet kerékpárt bérelni (Piran kikötőjénél GPS, a Bernardin hotel mellett GPS, a Grand Hotel előtt GPS, a portorozi strand mögött GPS és a portorozi kikötőnél GPS).

Fedezzük fel kerékpárral a Szlovén tengerpartot
Annyira kedves helyen járunk, hogy akár végig is tekerhetjük

A Piran és Portoroz közötti tengerparti sétány biztonságosan végigtekerhető, ha pedig az északi irányban kirándulnánk egyet, nem kell feltekerni a dombtetőre, hiszen a Valeta alagúton (ITT) áttekerhetünk a domb alatt. Az alagút másik vége a Strunjan-öbölnél található. Innen már gyakorlatilag csak egy karnyújtásnyira esnek a tengerpart borospincéi. Érdemes a Strunjan-félszigeten egy kicsit elidőzni, megkóstolni a helyi borokat, fürödni egyet, elég csak este visszatekerni a szálláshelyünkre. A szlovének szemében a Szlovén tengerpart, nemcsak a tengerpartra terjed ki, hanem a mögötte levő dombokra is.

Van egy bringás információs oldal, ahol a javasolt útvonalakat meg tudjuk nézni.

Fakultatív programok

A Szlovén tengerpart nem egy túl nagy terület, ezért ha tartalmasan szeretnénk eltölteni a nyaralásunk, érdemes számba venni, milyen kirándulási lehetőségek vannak a környéken. Ha Szlovéniából autóval az északi irányba indulunk el, jó 10 perces vezetéssel már Olaszországban vagyunk. Mind Szlovénia, mind Olaszország az EU és a schengeni övezet része, ezért határellenőrzés nélkül átvezethetünk Olaszországba. Trieszt a Habsburg Birodalom, majd az Osztrák-Magyar Monarchia része volt. A monarchia idején Südbahn néven, vasútvonal épült Bécs és Trieszt között. Az osztrákok annyira kiépítették Trisztet, hogy a monarchia egyik legnagyobb kikötője lett. Az osztrák-magyar megállapodás szerint Triszet volt az osztrák kikötő, Rijeka pedig a magyar. Az 1. világháború után Olaszországhoz került, majd Jugoszlávia része lett. A 2. világháborút követően ENSZ védelmet kapott Triszet, majd önként kivonult a Jugoszláv hadsereg Trieszt térségéből és visszakerült Olaszországhoz. Az erőteljes osztrák hatás miatt, Triesztre elsősorban a neoklasszikus, szecessziós paloták a jellemzők. Természetesen Trieszt óvárosában is számos középkori barokk, reneszánsz palota található, de az erőteljes osztrák építészeti stílus miatt, teljesen otthonosan fogjuk érezni magunk.

A Szlovén tengerpartról a Miramare kastély is könnyen elérhető
Csodaszép romantikus palota a Miramare kastély

Az olasz tengerparton Triesztnél érdemes pár órára megállni, majd vezessünk tovább az északi irányba a Miramare kastélyhoz. A 19. században épült ez a fényűző, romantikus palota. Habsburg Miksa osztrák főherceg tulajdona volt. Maga a palota egy sziklaszirtre épült és 22 hektáros, főként tengerparti park tartozott hozzá. Önmagában a kastély látványa és a hozzá tartozó park is megér egy külön kiérőt. A park ingyenesen látogatható nyáron minden nap 8 és 19 óra (az őszi- téli időszakban 8 és 17 óra) között, a kastélyba diákoknak 10 euró, felnőtteknek 12 euró a belépő jegy. Az olaszországos napunkat Triesztben érdemes kezdeni, majd nézzük meg a Miramare kastély és fürödjünk a helyszínen. Elég csak vacsora után visszatérni a Szlovén tengerpartra.

Szlovéniai nyaralásunk alatt, látogassunk el Horvátországba is
Porec óvárosa szintén egy kis félszigeten található

Érdemes egy horvátországi napot is beiktatni a nyaralásunkba, hiszen csak egy karnyújtásnyira esik Szlovéniától. Portoroz felől nézve: van a strand, ezt követi a kikötő, majd egy zöld terület és a sólepárló mező. Ennek az oldalában van egy pici repültér, majd Horvátország következik. Akár még át is biciklizhetünk. Horvátországban az első nagyobb település Umag, de Porecig érdemes elvezetni. Porec nagyon hasonlít Piranra, hiszen egyaránt velencei uralom alatt ált a két város, így majdnem teljesen azonos a két város felépítése. Fedezzük fel Porec óvárosát, különös tekintettel az Euphrasius bazilikát, mely a bizánci építészet egyik legszebb alkotása. Annyira szép állapotban maradt meg az egész birtok, hogy UNESCO védelmet kapott.

Porec strandjain jókat fürödhetünk
És fürödjünk Porecen

A nap második felében – maradjunk itt Porecen – és strandoljunk egyet. Az óváros után egy hosszú, parkos, árnyas strand található. Elég csak vacsora után visszamenni a Szlovén tengerpartra.

Mikor utazzunk a Szlovén tengerpartra?

Mérsékelten meleg éghajlattal rendelkezik a Szlovén tengerpart. Hosszú forró nyarak és enyhe, szeles telek jellemzik. Még karácsonykor is 5,4 fok az átlaghőmérséklet, amihez jó 7-8 fokos nappali csúcshőmérsékletek tartoznak. Már március közepétől kellemes langyos idő van a Szlovén tengerparton. Márciusban a nappali csúcshőmérsékletek 13, áprilisban 16 fok magasságában alakulnak. Az igazi nyaralási időszak június közepétől indul és egészen szeptember közepéig fürdésre alkalmas a tenger. A tenger átlaghőmérséklete augusztusra éri el a 26 fokot, viszont a lankás öblökben, mint a portorozi strandon, már június közepétől 27 fokokat mérhetünk. Lényegében a Szlovén tengerpart márciustól október végéig kellemes úticél. Érdemes egy szlovén tengerpartos nyaralást szervezni, vagy ha kirándulni érkezünk Szlovéniába, mindenképpen töltsünk el legalább egy napot a tengerparton.

Képek forrása: Portoroz-Piran Idegenforgalmi Közösség, Miramare múzeum, Porec Idegenforgalmi Közösség, Booking.com

Krk sziget látnivalók, nyaralás

Krk a legközelebbi sziget

OTP Apple pay beállítása

Apple Pay – OTP beállítások, limitek módosítása!